Na bajku i v zimě - dá se to.

15. 10. 2015

Příchod zimy ještě neznamená, že bajka hned uklidíme na půdu.

Až napadne sníh, je příjemné kolo vyměnit za běžky nebo za sjezdové lyže, ale najdou se mezi námi tací, kteří nedopřejí sobě ani svému kolu zimní odpočinek. Zkuste si je upravit na zimu. Že jste o tom ještě nikdy neslyšeli? Čtěte dále.

Extra široké pneumatiky a nízký tlak umožňují zimním bicyklům dobře přilnout k povrchu ať už šlapete do kopce, nebo si užíváte jízdu mimo upravené trasy. Rovněž pneumatiky s hroty jsou výhodou, ale dle vlastních zkušeností pomáhají především na ledu a umrzlém sněhu - v hlubokém sněhu nejsou velkým přínosem.

Takže co tedy třeba, abychom mohli jezdit ve sněhu?

Ujistěte se, že jsou kolo a komponenty suché - takový zamrzlý bowden je při minusových teplotách opravdu k vzteku. Pokud se týče oblečení, není důvod to přehánět. Nejhorší je propotit všechno oblečení a pak zchladnout. V zimě někdo mění nášlapné pedály za klasické platformy, a to z důvodu aby stačil zareagovat na nenadálou jízdní situaci rychleji, než vycvaknutím nášlapného pedálu. S tím souvisí i výměna treter za standardní zimní sportovní obuv. Kdo se nechce vzdát nášlapů, volí buďto noprenové návleky na tretry nebo speciální zimní boty. Ty jsou v současné době vybaveny kvalitním zateplením a membránami a snesou i nešetrné zacházení a dlouhé vyjížďky. V zimní počasí určitě oceníte lyžařské brýle, ačkoli si v nich můžete připadat velmi vtipně.



Pravidla jízdy v zimě

I když se teplota nepohybuje přímo pod bodem mrazu, je dobré vyrazit na zimní projížďku s parťákem, který je výkonnostně na stejné úrovni. Vyvarujete se tak častým zastávkám a v průběhu výletu si budete udržovat stálé tempo. Budete-li nuceni zastavit, zvolte místo v závětří, nejlépe pod kopcem. Následná jízda do kopce vás bezesporu rozehřeje. Doporučuji vozit sebou náhradní první vrstvu - v nejhorším případě vyměníte mokré triko za suché a tím oddálíte nachlazení.

Velmi důležitá je volba délky trati - dlouhé sjezdy jsou v zimě nepříjemné a rychle promrznete. Zahřát se potom bývá docela složité.

Nepodceňujte počasí - dobré je vydat se na výlet při stabilním počasí, nikoli při náhlých oblevách či naopak prudkých ochlazeních. Zkontrolujte směr větru - jízda proti zmzlému dešti či mokrým vločkám je nepříjemná - lepší je mít vítr v zádech nebo z boku. Je to podobné jako za deště. Viditelnost se zhorší, neboť sníh vám bude padat do očí. Zlepšit situaci mohou průhledné brýle a při difuzním světle brýle tónované do žluta.

Zimní dny jsou krátké a nikdy nevíte, jaká překvapení vás mohou potkat. To, že někoho vidíte vy, ještě automaticky neznamená, že on také vidí vás. Raději se řiďte heslem "světla mít vždy u sebe". Zajistěte si speciální svítilnu a blikačku a náhradní akumulátory do ní. Doporučujeme náhradní akumulátory schovat do tepla - do kapsy dresu. Silný mráz akumulátory vybíjí a výrazně snižuje jejich životnost a kapacitu.

Štěstí přeje připraveným

Nepodceňujte péči o kolo v zimném období - je to pravidlo, abyste se vrátili v pořádku a výlet se nezměnil v noční můru. Úspěch se skrývá v pravidelné údržbě. Po každé vyjížďce či výletu je nutné kolo pořádně umýt a zbavit jej nečistot, vody ev. soli ze zimního posypu. Následně kolo utřete dosucha, vyfoukejte pohyblivé spoje tlakovým vzduchem. Na uložení ložisek použite vodoodpudívý sprej a na řetěz vhodné mazivo. Důležité je rozlišovat správná maziva, neboť zimní se od těch letních podstatně liší.

Zvýšenou pozornost věnujte těch částem kola, které se při jízdě pohybují (řetěz, přehazovačka, přesmykač, brzdy a bowdeny). Kdo používá nášlapné pedály, nesmí zapomenout pročistit a promazat i je, včetně drážek na podrážce bot. Již zmíněné bowdeny a lanka rovněž dokážou pěkně potrápit - před zimou je raději vyměňte nebo alespoň vyčistěte a aplikujte na lanka suché mazivo.

Stejně jako auto, i kolo je třeba na zimu přezout a pořídit zimní přezutí. Terén, po němž se v zimě jezdí, je velmi rozdílný a vybrat univerzální plášť je takřka nemožné. Oblíbené jsou pláště opatřené hřeby. Aby se zvětšila styčná plocha s podkladem, je dobré kolo mírně podhustit.

Samostatnou kapitolou jsou, nyní moderní, fatbajky.

Největším rozdílem mezi klasickým kolem a fatbajkem je obutí, tedy pneumatiky. Pneumatika u standardního horského kola má šířku obvykle 2 - 2,5 palců, zatímco šířka plašťů u fatbajku se pohybuje od 4,0 do 4,5 palců. Jízda s fatbajkem má svoje specifika - používá se především na sněhu a nebo naopak na písku. Je třeba brát v potaz, že široké pláště mají velkou průchodnost na sněhu nebo písku ale zároveň mají velký valivý odpor - zejména při jídě po asfaltu. Doporučený tlak v pláštích je v rozmezí 0,5 - 1,5 bar.  Mimochodem fatbike Mongoose Argus si můžete u nás zapůjčit. Samozřejmě až napadne sníh (to aby byla větší zábava).

Zpět

Tento web používá soubory cookie. Cookies používáme k ukládání vašeho nastavení a preferencí a analýze návštěvnosti našich stránek. Svůj souhlas udělujete Jiří Kuřátko.

Spravovat cookies